نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2561
-
الف
+

بازار بی رمق صنعت سفالگری در «غزنی»

تعداد از افرادی که در بخش سفالی در ولایت «غزنی» فعالیت دارند می‌گویند که این صنعت قدیمی که برای بسیاری‌ها زمینه‌های کار را فراهم کرده بود، رو به رکود است.

به گزارش آی فیلم 2، استفاده از ظروف سفالی در افغانستان تاریخی کهن دارد و حرفه سفالگری در گذشته ها یکی از صنایع مهم کشور بود.

هر چند امروزه در افغانستان کمتر کسی از ظروف سفالی استفاده می کند، ولی باز هم در نگهداری و پرورش گل های خانگی و کوزه های مخصوص برای دوغ و آب سرد هنوز هم این ظروف قدیم کاربرد وسیع دارند.

صنعت سفالگری در غزنی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی رایج در این ولایت بوده و از معدود سنت هایی است که با وجود فراز و فرودهای زیاد هنوز به حیات خود ادامه داده است.

اما دیگر از آن رونق و گرمی قدیمی بازار سفال و سفالگری در این ولایت خبری نیست. ظروف سفالی در این ولایت، دیگر حتی مصرف تزیینی هم ندارد. این هم شاید از تبعات چیرگی صنعت بر سنت باشد که سفالگری هم یکی از قربانیان آن محسوب می شود.

مسئولان و پیشه وران صنعت سفالگری عوامل گوناگونی را در مورد رکود و بی رمق شدن این صنعت در غزنی برمیشمارند.

تعداد از افرادی که در بخش سفالی در ولایت «غزنی» فعالیت دارند می‌گویند که این صنعت قدیمی که برای بسیاری‌ها زمینه‌های کار را فراهم کرده بود، رو به رکود است.

سفالگری

« غلام رضا » یکی از سفالگران، اهل غزنی که قبلا مصروف تولید ظروف سفالی بوده است در مورد رکود این صنعت گفت: تا چند سال قبل من مصروف کار ساختن ظروف گلی و سفالی بودم و بازار فروش ما گرم بود؛ ولی در طی چند سال اخیر این صنعت کاملا با رکود روبرو شده است و بسیاری از افرادی که در این بخش مصروف کار بودند، اکنون بیکار شده‌اند.

وی افزود: که من اکنون مثل بسیاری‌ها از این کار دست کشیده‌ام و حال مصروف دهقانی شده‌ام.

«غلام نبی» یک کارگر دیگر نیز در این رابطه  گفت: بسیاری از صنایع دستی از جمله صنعت سفالی که قبلا منبع درآمد بسیاری‌ها بوده است، حال کاملا با رکود مواجه شده است و صدها نفر بیکار شده‌اند.

وی، یکی از دلایل افزایش بیکاری در کشور را نیز عدم توجه به رشد صنایع داخلی و قدیمی عنوان کرده و خواهان طرح‌های عملی برای احیای مجدد صنایع دستی شد.

به نقل از آوا ، هم‌اکنون بیشتر شهروندان به جای ظروف سفالی از ظروف مسی، آهنی و چینی استفاده می‌کنند که این امر نیز زمینه‌ساز رکود صنعت سفالی شده است.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر